Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Model nr 14 FSO Warszawa 224P Pick-Up
nr produkcyjny ZC-33


Ostatni w serii model auta dostawczego, trzecia w "Serii Miniatur" Warszawa to produkowana w FSO w fabryce na Żyraniu od 1955 roku Warszawa Pick-Up.


Warszawa 204P Pick-Up zdjęcie wikipiedia


Warszawa 224P Pick-Up otrzymała w "Serii Miniatur" numer "14", nr produkcyjny ZC-33. Przypuszczam, że produkcję pick-upów rozpoczęto w Kobyłce dopiero początkiem lat 70-tych. Mimo, że "Seria Miniatur" liczy szesnaście modeli, 14-stka to ostatni model jaki wdrożył do produkcji zakład RUCH w Kobyłce. Kolejne dwa numery były produkowane tylko w zakładach w Siedlcach.


Warszawa 224P Pick-Up z mojej kolekcji


Autko otrzymało kartonik spójny dla całej serii, zaprojektowany przez Witolda Janowskiego.


Warszawa 224P Pick-Up produkcja ZP RUCH z mojej kolekcji


Ostatnia Warszawa w serii prezentuje zupełnie inną jakość od swoich poprzedniczek. Zwrócono wiele uwagi na jakość odzwierciedlenia szczegółów z licznymi detalami, ściąganą plandeką i wyodrębnionym od podwozia przednim zderzakiem. Na tylnej burcie znajdziemy grawery numerów rejestracyjnych. Autko posiada ten sam wzór kół co żuk. Koła wiernie odwzorowywują oryginalne koła. Modele były produkowane w szerokiej gamie kolorystycznej, jak inne autka osobowe w serii. Poniżej pełna kolorystyka, którą można było spotkać w sprzedaży.


Warszawa Pick-Up kolorystyka z mojej kolekcji


W Kobyłce produkowano kolory: pomarańcz, żółty, niebieski, turkusowy i seledyn. Nigdy nie spotkałem Warszawy Pick-Up z sygnaturą ZP RUCH w kolorze czerwonym. W 1972 roku zakład w Kobyłce został zamknięty, produkcja pick-upa i innym modeli "Serii Miniatur" zostaje przeniesiona do Podlaskich Zakładów Wytwórczych w Siedlcach. Po przenosinach model produkowano z wykorzystaniem odlewów odlanych w Kobyłce, stąd na przykład podwozie było to wypraska z Kobyłki z sygnaturą ZP RUCH, a odlew nadwozia to poprawiona forma siedlecka. W krótkim czasie do modelu pick upa pojawiały się podwozia już odlane w kolorze czarnym ale nadal z sygnaturą ZP Ruch. Właściwie można by się tutaj zastanowić czy jest to odlew zrobiony jeszcze w Kobyłce czy już w Siedlcach. Ja uważam, że są to pierwsze próbne odlewy w siedleckim zakładzie, świadczy o tym kolor podwozia i inne części autka wskazujące na produkcję w Siedlcach.


czarne podwozie i sygnatura ZP RUCH zdjęcie internet


Przypuszczalnie zamiennie z powodu braków pierwsze siedleckie pick-upy mają koła zaadaptowane z pierwszej "Serii Miniatur", które stosowano w ruchowskiej podróbce matchboxa, wywrotki. Modele są pakowane w kartoniki pozostałe po produkcji w Kobyłce, gdzie długopisem skreślono sygnaturę ruchowską. A sam kartonik otrzymuje dodatkową pieczątkę z danymi nowego zakładu w Siedlcach.



Warszawa Pick-Up z Siedlec, zamienne koła, siedlecka pieczątka z mojej kolekcji


Z racji wykorzystania kobyłkowskich opakowań i braku nowych siedleckich kartoników, w kolejnym okresie warszawki są pakowane w opakowanie zastępcze. Jest to owijka z opisem, owinięta na początkowo na kartonik pierwszej "Serii Miniatur", a później na kartoniki po Warszawie Sedan. Poniżej przykład takiego opakowania zastępczego.


Model Warszawy w opakowaniu zastępczym z mojej kolekcji


Tak jak wspomniałem formy modelu pick-upa w Siedlcach zostają poddane renowacji. Siedlecki odlew można odróżnić od Kobyłki po przednich światłach i zmienionym lekko przednim wlocie powietrza. W przeciwieństwie do fiata czy moskwicza dostawczy pick-up otrzymał również zmodyfikowane podwozie, gdzie pojawiła się sygantura PZWPT Sieldlce, w tej wersji podwozia zmianie uległ przedni zderzak, który stracił dotychczasowe odbojniki. Tak jak przystało na siedlecką produkcję oczywiście podwozia warszawek były w kolorze czarnym.



Zmiany w modelu z Siedlec z mojej kolekcji


Siedlecka warszawa pick-up doczekała się też nowego opakowania, gdzie pojawił się opis Polaskich Zakładów Wytwórczych, poniżej na zdjęciu widoczne różnice w kartonikach


Kartonik z synaturą siedleckich zakładów z mojej kolekcji


Podczas produkcji w Siedlcach pick-upy pojawiły się w nowej palecie kolorów: niebieski, seledynowy (krótka seria), czerwony, bananowy i kremowy. Zmieniła się kolorystyka zdejmowanej plandeki. W Kobyłce był to zawsze odlew w kolorze szarym, natomiast w Siedlcach plandeka pojawiła się kolorach: czerwony, bananowy, niebieski, grafit.



Kolorystyka siedleckich pick-upów z mojej kolekcji


Autka z Siedlec podczas całej produkcji w PZWPT otrzymały trzy wzory kół. Jak wspomniałem początkowo zamiennie był to wzór z wywrotki. Później wrócił wzór kół charakterystyczny dla produkcji w Kobyłce. Chociaż sama forma została lekko zmodyfikowana to w rezultacie odlewy kół były szersze od tych z Kobyłki. Na koniec pojawił się w krótkiej partii autek nowy wzór. Przypuszczam, że był to projekt przygotowany przez siedleckie zakłady. Ten wzór kół otrzymały również modele Żuka.


Wzory kół z mojej kolekcji


Przypuszczam, że produkcja Warszawy Pick-Up zakończyła się jeszcze przed pierwszą podwyżką cen "Serii Miniatur", czyli około 1978-1979 roku. Nie spotkałem opakowania na którym cena była wyższa od pierwotnej 6zł. Również cukierkowa kolorystyka siedleckich pick-upów podpowiada, że na pewno autek nie produkowano początkiem lat 80-tych.



Kolorystyka z mojej kolekcji


Model Warszawy Pick-Up to jeden z najładniejszych w serii, przygotowany bardzo precyzyjnie ze szczegółami. Dzisiaj często poszukiwany na rynku wtórnym modelik. Z racji krótkiej produkcji w Siedlcach częściej można spotkać wersję z Kobyłki.
Zapraszam do opisu modelu nr 15 Wartburg.



Ostatnia aktualizacja: 27.08.2022