Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Model nr 7 Moskwicz 408
nr produkcyjny ZC-27


Kolejny model auta osobowego w "Serii Miniatur" to pojazd produkcji rosyjskiej. Moskwicz 408.


Moskwicz 408 wersja w lepszym wyposażeniu (z czterema reflektorami), zdjęcie ze strony  http://www.wikiwand.com/pl/


To siódme w serii autko jest pierwszym modelem, gdzie zwrócono uwagę na jakość odzwierciedlenia szczegółów. To również jeden z dwóch prezentujących w serii model zagraniczny. Model jest bardzo wiernie odwzorowany, widać napis "Moskiwcz" na tylnej klapie bagażnika, odwzorowane są również inne szczegóły jak dobrze widoczna tablica rejestracyjna. Autka produkowane w Kobyłce w pierwszych latach produkcji do 1972 roku otrzymywały koła, które mają ten sam wzór co miały dwie pierwsze Warszawy i Nyski. Tyle, że koła ma mniejszą średnicę. Początkowo koła odlewano w kolorze czarnym. Przypuszczalnie w końcowym okresie produkcji w Kobyłce pojawiły się odlewy kół w kolorze szarym jak pokazany na zdjęciu moskwicz. Produkcja rozpoczęła się w Kobyłce na przełomie lat 60/70. Pierwszy kolor, w którym prawdopodobnie autko się ukazało to kolor niebieski z kołami w kolorze czarnym.


Model Moskwicza 408 z mojej kolekcji


Podczas produkcji w Kobyłce Moskwicz był odlewany w szerokiej palecie kolorów, która była spójna z innymi modelami aut osobowych. Dodatkowo oprócz kolorów, które posiadam w mojej kolekcji pojawiły się na pewno kolory: pomarańczowy, szary, seledynowy i zielony transparentny. Autka z Kobyłki łatwo rozpoznać po kolorze podwozia, które zawsze było w szarych barwach.


Moskwicz 408 produkcja ZP RUCH z mojej kolekcji


W pierwszych latach produkcji w Kobyłce autka były pakowane do kartoników według stadardowego wzoru dla serii z wizualizacją pomarańczowego moskwicza. Były dwa wzory opakowań z ZP RUCH dla moskwicza. Pierwsze autka pakowano w kartoniki, które lekko różniły się od poźniejszej wersji. Różnice to drobniejsza czcionka, inny adres, nadrukowana cena i inne składanie kartonika.


Opakowanie z Kobyłki z pierwszych lat produkcji zdjęcie z portalu aukcyjnyego


Kartonik z Kobyłki-późniejsze lata produkcji, kartonik zakładów siedleckich, bordowy moskwicz-pierwsze siedleckie wypusty z mojej kolekcji


Po zakończeniu produkcji w zakładach RUCH, produkcję wznowiono w siedleckim zakładzie. Nie znam dokładnej daty ale przypuszczam że nastapiło to około 1974/75r. Jeszcze w 1973r. można było kupić w sklepach niebieskie moskwicze z szarymi kołami, wyprodukowane w Kobyłce. Autko w początkowym okresie nie odróżniało się od modelu moskwicza produkowanego w Kobyłce. Elementem, który wyróżniał siedlecki modelik była czarna barwa podwozia oraz kolorystyka. W Siedlcach model produkowano w ograniczonej palecie kolorów: bordowy, niebieski, pomarańczowy, żółty i czerwony. Mimo, że producentem były Podlaskie Zakłady w Siedlcach na podwoziu nadal widniała sygnatura ZP RUCH. W początkowym okresie produkcji wykorzystywano wzór kół stosowany w Kobyłce. Model nadal kosztował 6zł.



Moskwicz 408 produkcja PZWPT Siedlce, kolory podwozi z mojej kolekcji


Na początku produkcji siedlecka fabryka wykorzystywała zapas kartoników z Kobyłki, stąd na kartonikach pojawiła się dodatkowa pieczątka z opisem zakładu siedleckiego oraz przekreślony długopisem opis zakładów RUCH. Po wykorzystaniu zapasów kobyłkowskich opakowań zaczęto stosować w krótkim okresie opakowania zastępcze. Była to owijka z opisem modelu i sygnaturą siedleckich zakładów naklejana na kartoniki po modelach małej serii miniatur i nysach. Dzisiaj takie opakowania z racji szarej etykiety zachowały się w bardzo małych ilościach.


Opakowanie zastępcze kopia etykiety


W późniejszym okresie produkcji model otrzymał nowy wzór kół, który stosowano również w modelu Fiata 125. Przypuszczam, że był to wzór przygotowany jeszcze przez wytwórnię RUCH. Nie posiadam w swojej kolekcji modelu z takimi kołami. Dla modelu przygotowano również nowe opakowania. Pozostawiono wzór znany z Kobyłki. Jedyne różnice to żółty kolor moskwicza na kartoniku i poprawiony opis nowego producenta modelu. Powstały dwie wersje siedleckich kartoników, różniły się tylko innym opisem adresu.


Siedleckie kartoniki, różnice w opisie producenta, oznaczenie zmiany ceny z mojej kolekcji


Na nowym kartoniku moskwicza pozostawiono nadrukowaną cenę 6zł ale prawdopodobnie od początku pakowania w nowy siedlecki kartonik cena na nim była nieaktualna. Spotykane dzisiaj siedleckie kartoniki mają przekreśloną cenę 6zł, a obok długopisem lub pieczątką jest oznaczenie podwyższonej ceny 9,50zł. Już w listopadzie 1977r. w kioskach można było spotkać modele moskwicza, gdzie na kartonikach była pieczątką zaznaczona nowa cena. W ostatnim okresie produkcji model po raz kolejny otrzymał nową wersję kół. Był to ten sam wzór, który stosowano przy produkcji nowych modeli wartburga i syreny, ten wzór zastosowano też w fiacie 125.


Siedlecki wzór kół, siedlecka sygnatura na kartoniku, oznaczenie ceny z mojej kolekcji


W mojej kolekcji znajduje się ciekawy model moskwicza. Jego unikatowość to czerwone podwozie, przypuszczalnie musiała wyjść bardzo krótka seria takich odlewów, autko raczej pochodzi z ostatniego okresu produkcji moskwicza w Siedlcach. Nie znam daty zakończnie produkcji ale według mojej oceny nastapiło to około 1978/79 wraz w prowadzeniem do produkcji modeli wartburga i syreny. Pierwsze wypusty podwozi modelu wartburg również miały czerwony kolor.



Moskwicz z czerwonym podwoziem; w mojej kolekcji dzięki uprzejmości Pani Anny


Model moskwicza nie był łatwy w produkcji. Wiele problemów przysparzały koła i jakość odlewów. Duży problem stanowiło podwozie z racji cienkich zderzaków i tablicy rejestracyjnej. Podczas produkcji w Siedlcach tablica rejestracyjna zniknęła, a odlew zderzaków nie przypominał pierwotnej wersji zderzaków. To przypuszczalnie zużyte formy spowodowały zakończenie produkcji Moswkicza.
Zapraszam do opisu kolejnego modelu, jest to Fiat 125p.



Ostatnia aktualizacja: 02.11.2021