Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Model nr 2 Star C-28 z naczepą D40 Meble
nr produkcyjny ZC-17


Kolejny model prezentuje Stara C-28 z naczepą D40, która służyła bardzo często do przewozu mebli. Naczepa była o wiele starszą konstrukcją, to bardziej era Stara 20 i 25 i była raczej wzorowana na amerykańskiej konstrukcji, która dotarła do Polski po wojnie jako dary "UNRRA" Jak pokazują stare zdjęcia w latach 70 dość często zdarzało się spotykać zestawy, gdzie jako ciągnik służył Star C28 i zapwene na tym wzorował się wytwórnia RUCH.


Naczepa Meble i jej amerykański wzór zdjęcia internet


Star 25 z naczepą D40 z opisem Meble zdjęcie internet


Pierwsze autka z Kobyłki zachwycały pięknym, błyszczącym plastikiem, żywymi, barwnymi kolorami. Przypuszczalnie pierwszy schemat kolorystyczny to żółta góra, niebieski dół, czarne podwozie. Model pojawił się jako numer dwa w sprzedaży końcem 1969 roku wraz ze starem skrzynia. Wracając do kolorystyki, pierwsze "meblowozy" z Kobyłki pojawiały się według zachowanych schematów kolorystycznych. Czarne podwozie, kabina w dwóch kolorach, w takich samych barwach była naczepa. Tylne, otwierane drzwi, miały kolor dolnej części przyczepy. Na górnej części naczepy umieszczony był srebrny napis "MEBLE". Autka z Kobyłki w przyczepie miały umieszczone okienka, tak jak w pokazanym powyżem oryginale. Za kabiną umieszczone było koło zapasowe, sam model na wszystkicha osiach miał zamontowany ten sam wzór kół. Przy czym tylna oś ciągnika i oś naczepy miały koła bliźniacze. Model miał oznaczenie produkcyjne ZC-17, które pojawiało się tylko na opakowaniu.


Star Meble z pierwszych lat produkcji z mojej kolekcji


Na wszystkich podwoziach starów z naczepami umieszczone było logo ZP "RUCH", opis "Star C-28" i skala "1:72". Autka służyły przede wszystkim jak zabawki, podczas zabawy traciły przednie zderzaki, bolączką były otwierane drzwi, które szybko się zrywały z zawiasów. Stąd dzisiaj trudniej spotkać modele "Meblowozu" w stanie oryginalnym.


Srebna kolorystyka z mojej kolekcji


Autka odlewano z tego samego polistyrenu co samoloty do sklejania. Korzystano również z tych samych kolorów. Stąd w pierwszym roku produkcji pojawiły się modele starów w barwach srebrnych, tak jak modele samolotów. Kolor ten łączono z czerwonym i niebieskim, jak na powyższym zdjęciu. Ale można też spotkać pojedyncze egzemplarze, gdzie kabina miał srebrny dół i żółtą górę.




Kolorystyka Starów Meble produkowanych w Kobyłce z mojej kolekcji


W późniejszym okresie w sprzedaży można było spotkać zestawy, gdzie wcześniejsza kolorystyka nie była już zachowana. Naczepa miała już tylko jeden wspólny kolor z kolorem kabiny. Powyżej wersje kolorystyczne w mojej kolekcji.
Modele wydawane w Kobyłce były pakowane tylko w opakowania kartonowe. Pierwsze kartoniki miały nadrukowaną cenę 15zł, później cena była oznaczona pieczątką lub długopisem. Kartoniki starów meble wyróżniały się wielkością z racji gabarytów naczepy. Kartonik na przednim listku miał "dwójkę", kolejny numer w serii. Kartoniki do całej "Czternastki" wydanej w Kobyłce były wydane według jednego, zachowanego schematu.


Opakowania z Kobyłki z mojej kolekcji


Przypuszczalnie początkowo pierwsze "meblowozy" w Siedlcach składano z wyprasek z Kobyłki. Pierwsze modele Starów Meble typowo wyprodukowanych w Siedlcach trochę różniły się od tych, znanych z wcześniejszych lat. Były to kosmetyczne zmiany. Zmieniła się czcionka napisu "MEBLE" na naczepie. Pojawiła się zupełnie nowa paleta barw. Pierwsze autka z Siedlec otrzymały nowy wzór kół dla tylnej osi i w naczepie. Nowy wzór kół bardzo realistycznie odzwierciedlał felgę i piastę. Niestety ten wzór kół pojawił się dla krótkiej serii starów z Siedlec. Zmianie uległ opis i sygnatura na podwoziu ciągnika. Oprócz napis "STAR C-28", "1:72", pojawił się napis "ZC-15" (o tym więcej przy opisie modelu Star Cement) i nowe siedleckie logo.



Pierwsze wersje Starów Meble produkowanych w Sielcach z mojej kolekcji


Pojawiła się dość krótka seria modelu Meble w kolorze liliowym. Zachowany w mojej kolekcji star w tym kolorze to dosłownie pojedyncza sztuka wśród kolekcjonerów. Siedleckie autka początkowo pakowano w kartoniki z Kobyłki. Stąd pieczątka z sygnaturą siedlecką i skreślony opis zakładów "RUCH"


Opakowanie z siedlecką z pieczątką z mojej kolekcji


Powyższe opakowanie wyprodukowane dla Kobyłki, na listkach wewnętrznych ma opis CWR. To logo pojawia się również na innych kartonikach z opisem ZP "RUCH". Kartoniki dla modeli były produkowane w Gdańskich Zakładach Papierniczych. Po wyczerpaniu zapasu opakowań z Kobyłki modele starów meble pakowane są w nowe kartoniki, gdzie wydrukowana jest już sygnatura "Podlaskie Zakłady Wytwórcze". Dodatkowo do końca lat 70-tych kartoniki opatrzone są pieczątką z normą produkcyjną, dla stara meble - ZWT17/Tw74 Na przestrzeni produkcji w Siedlcach pojawiło się wiele wersji różniących się szczegółami. Strona przezentuje te dostępne w mojej kolekcji.


Siedleckie opakowania z mojej kolekcji


Koniec lat 70-tych przyniósł dla całej serii sporo zmian w modelach, dotyczyło to również stara meble. Zmieniły się wzory kół dla przedniej i tylnej osi. Zmienił się napis "MEBLE", tym razem oprócz czcionki zmianie uległ kolor liter. Nie znam dokładnej daty pierwszej podwyżki cen modeli Serii Miniatur. Z moich obserwacji wynika, że około w 1977/78 roku po raz pierwszy zmieniły się ceny. Star meble zdrożał z 15zł do 18zł. Na kartonikach pojawiła się wtedy dodatkowa pieczątka z nową ceną. Trzeba przyznać, że mimo cukierkowych kolorów i zmian, modele nadal wyglądały ciekawie. Kolory: kremowy, żółty były popularnymi kolorami, charakterystycznymi dla siedleckich autek z końca lat 70-tych i początku lat 80-tych.




Siedleckie Meblowozy z przełomu lat 70/80 z mojej kolekcji


Model czerwono kremowy na powyższym zdjęciu zewnętrznie oprócz napisów ponownie wytłoczonych w kolorze złotym niczym się nie wyróżnia. Ale gdy się go dobrze obejrzy to można zauważyć, że imitacja szyb w naczepie jest wykonana tym razem z przeźroczystej pleksy. Często w tej serii modeli imitacja tych szyb się odklejała, rozwiązanie to nie zdawało egzaminu. Trudno określić dokładną datę kolejnych zmian w produkcji modelu star meble. Na pewno kryzysowa sytuacja w Polsce doprowadziła do uproszczeń w modelach "serii miniatur". Początkiem lat 80-tych z naczepy znika napis "MEBLE"



Bez napisu "MEBLE" z mojej kolekcji


W tym samym okresie zmianie ulegają drzwi w naczepie. Dotychczas wyglądały tak jak w żółtej naczepie, nową wersję prezentuje naczepa w ciemnym kolorze.


Nowa wersja drzwi w naczpie z mojej kolekcji


Nie długo później bo przed 1982r. w przyczepie znikają okienka. Dodatkowo koła naczepy i tylnej osi tracą bliźniacze koła. Kryzys dotyka również opakowania. Pojawiają się nie tylko dla Starów brzydkie, szare kartoniki zastępcze z pieczątką, która informuje o produkcie. Pokazany poniżej Star Meble pochodzi z tej samej partii co pokazany na zdjęciu pani Grażyny Rutkowskiej z 1982r. zdjęcie
Mój kartonik ma jeszcze cenę 30zł, autko ze zdjęcia już 50zł, to efekt szybkiej inflacji w kryzysowej Polsce. Cieszy fakt, że zachowały się jeszcze takie opakowania. Pamiętam z lat dzieciństwa, że kartonik zawsze lądował w koszu albo był traktowany jako garaż, który szybo ulegał zniszczeniu.


Opakowanie zastępcze z mojej kolekcji



Problemy z kabiną z mojej kolekcji


Na powyższym zdjęciu widać jak bardzo zniszczone były formy. Stąd górna część kabiny ma zdeformowane boczne okna. Dlatego też około 1982/83 zaczęły się pojawiać modele Starów z nową, poprawioną kabiną, która odlewana była już jako całość, przez co była jedno kolorowa. Już przed wprowdzeniem nowej kabiny zaczęto stosować w zastępstwie zamiennie białe i żółte "szyby". Z racji kryzysu modele "odchudzono", nie tylko znikły bliźniacze koła ale usunięto również koło zapasowe.
Do pakowania modeli wróciły charakterystyczne kartoniki. Poniższy model jest pokazany z oryginalnym opakowaniem w jakim został kupiony. Kartonik ma jeszcze na przedniej części numer w serii, w przypadku Mebli nr 2.


Kryzysowe "MEBLE" z mojej kolekcji


Około 1982/83 siedleckie zakłady zrezygnowały z produkcji całej "szesnastki". Produkowano już tylko modele starów, syrenki, warburga, sanoka i jelcza. Dlatego zniknęła numeracja serii na przednim listku. Dotyczyło to również Stara meble


Kartonik bez numeru serii z mojej kolekcji


W połowie lat 80-tych poprawiła się jakość produkcji, wróciły przeźroczyste szyby, poprawiła się kolorystyka.



Ostatnie lata produkcji z mojej kolekcji


Tak kończy się historia tego kultowego autka. Przez 30 lat produkcji sporo się zmieniło, szkoda, że na gorsze, najlepsze modele Starów z naczepą "MEBLE" to te z pierwszych lat produkcji.
Zapraszam do lektury modelu Star z naczpą Cement.



Ostatnia aktualizacja: 12.03.2022