Modele
nr 9 Nysa M-501 nr produkcyjny ZC-19
nr 10 Nysa F-501 nr produkcyjny ZC-20
Nysa M-501 Mikrobus zdjęcie z serwisu https://audiovis.nac.gov.pl/
Nysa F-501 Furgon zdjęcie z serwisu https://audiovis.nac.gov.pl/
Modele oznaczone w serii numerami 9 i 10 prezentują model produkowanej od 1964 roku Nysy 501.
Autka z Kobyłki prezentują Nysę 501 w dwóch odmianach nadwozia: M-501 Mikrobus i F-501 Furgon. Produkcja rozpoczęła się przypuszczalnie końcem lat 60-tych w Kobyłce.
Modele Nysek produkcja RUCH z mojej kolekcji
Zastanawia fakt czemu nie zdecydowano się na odwzorowanie modelu Nysy 521, która była przecież produkowana już od 1968 roku. Być może modele nys 501 powstały wcześniej?
Potwierdza to fakt, że autka są bardzo pobieżnie odwzorowane, bardzo mało szczegółów do których przyzwyczaiły wcześniejsze modele Fiata 125 i Moskwicza. Przypuszczalnie numeracja w serii nie odzwierciedla procesu powstawania tych modeli. Modele oprócz numeracji na kartonikach miały dodatkowe własne numery produkcyjne widoczne na podwoziach i opakowaniach.
Numery produkcyjne dla nysek to mikrobus ZC-19, furgon ZC-20. Przykładowo star meble miał numer ZC-17, numer 18 pozostał wolny, warszawy sedan ZC-25 i kombi ZC-26, a kolejne modele to moskwicz ZC-27, fiat ZC-28. Idąc tropem tej numeracji można przypuszczać, że modele nysek tak naprawdę powinny ukazać się jako numery 5 i 6, czyli za warszawy.
Co było powodem takich roszad? Raczej nigdy się już tego nie dowiemy. Kolejność modeli potwierdza też kolor złoty, w którym wykonano tylko pierwsze cztery modele autek osobowych, czyli były to warszawy i nysy.
Kolor złoty Warszawy i Nysy z mojej kolekcji
Przypuszczalnie kolor złoty to też jeden z pierwszych w których pokazały się 501-ki. Potwierdza to srebrny kolor odlewów podwozi, charakterystyczny dla produkowanych w tamtym okresie samolotów do sklejania. W mojej kolekcji mimo, że Nysa jest bardzo popularna na rynku wtórnym nie posiadam wszystkich kolorów, w
których te autka zostały wydane.
Kolorystyka Nysa M-501 Mikrobus z mojej kolekcji
Kolorystyka Nysa F-501 Furgon z mojej kolekcji
Modele Nysek w Kobyłce odlewane były praktycznie w tej samej gamie kolorystycznej co inne autka osobowe. Z pokazanych powyżej brakuje mi w kolekcji kolorów, mikrobus: szary, seledynowy; furgon: szary, seledynowy, zielony, ciemny niebieski, ciemna czerwień.
Ciekawostką w mojej kolekcji jest Nysa Mikrobus w kolorze srebrnym, dotychczas nie widziałem takiego koloru dla wersji furgon.
Nysa M-501 Mikrobus kolor srebrny z mojej kolekcji
Nysy 501 w kolorze żółtym z mojej kolekcji
Nysy 501 w kolorze zielonym z mojej kolekcji
Nysy 501 otrzymały ten sam wzór kół co warszawy. Tak jak w przypadku osobówek pojawiły się Nysy z kołami z kolorem szarym, dotyczy to niebieskiej i zielonej wersji tych autek. Modele 501-ek otrzymały kartoniki wg wzoru opracowanego dla całej serii.
Dla mikrobusów z Kobyłki pojawiły się dwa wzory kartoników. Kartonki z początków produkcji wyróżniały się innym krojem czcionki, opiem producenta i nadrukowaną ceną. W późniejszych opakowaniach cena była oznaczana pieczątką, zmienił się też opis producenta.
Kartonik Nysa Mikrobus początki produkcji zdjęcia internet
Również nysy furgon produkowane w Kobyłce miały dwa wzory kartoników. Kartoniki z początków produkcji różniły się od tych późniejszych opiem producenta oraz nadrukowaną ceną.
Kartoniki Nysa Furgon produkcja ZP Ruch z mojej kolekcji
Po zakończeniu produkcji w zakładach RUCH, modeliki Nysek składano również w Siedlcach. Początkowo podlaskie zakłady wykorzystywały wypraski i katroniki pochodzące z Kobyłki. W przypadku kartoników skreślano nazwę dotychczasowego producenta,
a kartonik otrzymywał dodatkową pieczątkę z siedlecką sygnaturą.
Kartonik w początkowym okresie produkcji w Siedlcach zdjęcia internet
Pojawiła się też bardzo krótka partia Nysek, które zostały odlane w Siedlcach. Tak jak wszystkie wypraski z PZWPT, również te modele dostały podwozia w kolorze czarnym. Przypuszczalnie te autka pakowano w opakowania zastępcze. W tym wypadku był to kartonik pierwszej serii miniatur,
owinięty papierową owijką zawierającą dane producenta. Owijka nieznacznie różniła się wzorem od etykiet zastępczych do innych autek.
Opakowanie zastępcze kopia etykiety
Modele 501-ek były produkowane w Siedlcach bardzo krótko. Potwierdza to pokazane powyżej pudełeczko, ze zdartą etykietą zastępczą po moskwiczu. Przypuszczalnie decyzję o zaprzestaniu produkcji modeli nysek podjęto nieoczekiwanie. Bo pojawiły się
dla siedleckich nysek kartoniki z siedlecką sygnaturą. Kartoniki różniły się kolorami modeli i oznaczeniami. Co ciekawe na tych opakowanich pojawiły się nadrukowane ceny.
Różnice w kartonikach z Siedlec z mojej kolekcji
Przypuszczam, że kartoniki z sygnaturą siedlecką nigdy nie zostały wykorzystane do pakowania modeli nysy. Wszystkie spotykane dzisiaj kartoniki siedleckie po nysach mają pozostałości po zastępczych etykietach z innych autek.
Z reguły pakowano w te kartoniki modele syrenek.
Ciekawa kolorystyka Mikrobusów z mojej kolekcji
Ostatnia aktualizacja: 23.04.2021
Nysy były najkrócej produkowanymi modelami z 14-stu autek produkowanych w Kobyłce. Były to też modele najgorzej przygotowane pod kątem szczegółow i odzwierciedlenia. Jest trochę niejasności w historii ich produkcji. Ale pozostaną one
już raczej bez odpowiedzi.
Zapraszam do opisu autobusu Sanok 09.