Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Model nr 3 Star C-28 z naczepą Cement
nr produkcyjny ZC-15


Star C-28 z naczepą Cement to kolejny model z rodziny starów. Autko było wzorowane na zestawie stara 25 z naczepą cement. Jest to kolejny model, który nie odzwierciedlał oryginalnego zestawu.


Star 25 z naczepą cement Skan z książki "Auto-Moto PRL władcy dróg i poboczy", autor Adam Zakrzewski, wydawnictwo Demart


Nie znam dokładnej daty, około 1969/70 pojawił się w "Serii Miniatur" model oznaczony numerem "3". Był to Star z naczepą Cement. Modele były produkowame w tej samej kolorystyce co pozostałe modele Starów. Poczatkowo według zachowanych schematów kolorystycznych. Czarne podwozie, kabina w dwóch kolorach, w takich samych barwach była naczepa. Autka z Kobyłki zachwycały pięknym, błyszczącym plastikiem, żywymi, barwnymi kolorami. Na naczepie było umieszczone logo ZP "RUCH". Za kabiną umieszczone było koło zapasowe, sam model na wszystkicha osiach miał zamontowany ten sam wzór kół. Przy czym tylna oś ciągnika i oś naczepy miały koła bliźniacze. Model miał oznaczenie produkcyjne ZC-15, które podczas produkcji w Kobyłce pojawiało się tylko na opakowaniu.


Star Cement, często spotykana kolorystyka z mojej kolekcji

Na wszystkich podwoziach starów z naczepami, które produkowano w Kobyłce umieszczone było logo ZP "RUCH", opis "Star C-28" i skala "1:72".


Kolor srebrny często łączony z niebieskim ale był również w połaczeniu rzadki kolor żółty z mojej kolekcji


W późniejszym okresie w sprzedaży można było spotkać zestawy, gdzie wcześniejsza kolorystyka nie była już zachowana. Naczepa miała już tylko jeden wspólny kolor z kolorem kabiny. Poniżej wersje kolorystyczne w mojej kolekcji.




Kolorystyka Starów z naczepą cement z okresu produkcji w Kobyłce z mojej kolekcji


Brązowe podwozie z mojej kolekcji


Wyprodukowano również modele starów z elementami charakterystycznymi dla Kobyłki, gdzie schemat kolorystyczny nie był zachowany. Przypuszczalnie końcem produkcji w Kobyłce, lub początkowo w Siedlcach pojawiły się modele z brązowym podwoziem jak powyższy cementowóz. Dzisiaj trudno dojść prawdy, gdzie model został złożony? Sygnatura na podwoziu tego stara wskazuje Kobyłkę ale początkowo w Siedlcach, autka składane były z zapasów kobyłkowskich wyprasek i nowych odlewów siedleckich. Gdyby autko miało oryginalny opakowanie kartonik, nie było by zagadki;-) Takich niuansów jest więcej, dotyczą przykładowo odlewów kabin starów, gdzie górna część kabiny na przełomie zmiany zakładu produkcyjnego różniła się szczegółami. Przykład takiego stara to kremowo czerwona kolorystyka z pierwszego zdjęcia.
Modele wydawane w Kobyłce były pakowane tylko w opakowania kartonowe. Pierwsze kartoniki miały nadrukowaną cenę 13zł, później cena była oznaczona pieczątką lub długopisem. Model był tańszy od Meblowozów o 2zł. Na przednim listku znajdziemy numer "3" kolejny numer w serii.


Opakowania z Kobyłki z mojej kolekcji


Po przenosinach produkcji do Siedlec pojawiały się autka "hybrydy" o czym pisałem przy innych modelach. Modele te otrzymały nowe koła tylnej osi i przyczepy, charakterystyczne dla pierwszych autek składanych w Siedlcach. Wzór tych kół był przygotowany pod model nr 19 ZC-37, miał być to Jelcz 315 z przyczepą D-830. Na podwoziu ciągnika oraz ramie naczepy widniała sygnatura "ZP "RUCH". Autka pakowano w kartoniki z Kobyłki, gdzie opis ZP RUCH był przekreślony długopisem, dodatkowo pojawiały się pieczątki z danymi zakładu siedleckiego oraz z normą dotyczącą produkcji ZWT692003. W późnieszym okresie opis tej normy dla stara cement zmienił się na ZWT19/Tw74. Liczba 69 i 74 lata wprowadzenia normy ale są to moje niepotwierdzone przypuszczenia.



Star cement Hybryda z mojej kolekcji




Stary cement kupione około 1973-1975 w kiosku w Wałbrzychu w mojej kolekcji, dzięki uprzejmności Pana Piotra


Kartonik charakterystyczny dla pierwszych siedleckich cementowozów z mojej kolekcji


Pierwsze Stary Cement złożone z elementów w pełnie wyprodukowanych w Siedlcach kosmetycznie różniły się modeli kobyłkowskich i hybrydowych. Pojawiła się zupełnie nowa paleta barw. Znikło logo na ZP "RUCH" na ramie naczepy. Górna część kabiny ma inny kształt okien, w dolnej części nie ma już zaznaczenia kształtu drzwi. Autka na krótko miały nowy wzór koł. Zmianie uległ opis i sygnatura na podwoziu ciągnika. Oprócz nowej sygnatury PZWPT Siedlce i napisów "STAR C-28", "1:72", pojawił się nr produkcyjny ZC-15. Ten numer jest przypisany dla tylko dla Stara cement. Star meble ma oznaczenie nr ZC-17, star benzyna to ZC-16. Mimo to opis ZC-15 pojawia się na wszystkich podwoziach starów z naczepami odlewanych w Siedlcach. Było to prostsze i oszczędniejsze rozwiązanie niż odlewanie dla każdego modelu osobnej wypraski, która różniła by się tylko jedną cyferką. Zmieniło się też opakowanie. Kartonik miał już opis zakładu siedleckiego oraz pieczątkę z normą produkcyjną ZWT19/Tw74, gdzie liczba 74 to rok, a 19 to numer modelu (star cement) albo zmian w produkcji.




Zmiany w siedleckich modelach Starów z mojej kolekcji


Pokazany poniżej cementowóz to już typowo siedlecki modelik. Został kupiony w Warszawie 16.04.1977r. Wiedza ta pochodzi dzięki osobie Księdza Zbigniewa Chmielewskiego, który w tamtych czasach kolekcjonował te autka. Każdy model z jego byłej kolekcji ma karteczkę na podwoziu z datą i miejscem zakupu. Takie informacje pisał również na kartonikach, pokazany w tle kartonik pochodzi od cementowozu w tej samej kolorystyce, tylko odmiennej konfiguracji kolorów w kabinie. Niestety dawniej nie zwracałem uwagi na kolory i szczegóły i wymieniłem model na inny. Ale warto było szukać, model ten zamyka kolekcję starów w kolorach liliowych w mojej kolekcji, których wspólne zdjęcie można zobaczyć na stronie "STARY KOLORYSTYCZNIE"
Była to krótka seria modeli, spotykana w latach około 1976-1979, stąd trudniej dzisiaj osiągalna. Kiedy skończyły się wypraski w jednym z kolorów, pozostałe końcówki drugiego koloru łączono z innym nowych kolorem. Tak powstawały kolejne wersje kolorystyczne, tak jak przykład poniżej, gdzie kolor fioletowy został połączony z niebieskim oraz żółtym.





Siedleckie Stary z naczepą cement z mojej kolekcji


Kartonik z sygnaturą PODLASKIE ZAKŁADY WYTWÓRCZE z mojej kolekcji


Końcem lat 70-tych znowu zmieniły się wzory kół dla tylnej i tym razem przedniej osi. Jak widać pierwsze lata produkcji w Siedlcach to dobry okres dla "Serii miniatur". Modele mają żywą cukierkową kolorystykę, również jakość wykonania nadal pozostaje na wysokim poziomie. Kolory: kremowy, żółty były popularnymi kolorami, charakterystycznymi dla siedleckich autek z tego okresu czasu. Model kremowo żółty przypuszczalnie należy do kolejnych wersji kolorystycznych po barwach krem z lilą.





Modele Star Cement przełom lat 70/80 z mojej kolekcji


Efekt zaczynającego się w tym okresie, w Polsce kryzysu powoduje wzrost cen, również nasze zabawki drożeją. Cena cementowozu wzrasta z 13zł do 18zł. Na wszystkich kartonikiach z wydrukowanym opisem PODLASKIE ZAKŁADY WYTWÓRCZE, jest dodatkowa pieczątka, o czym pisałem już wcześniej, model nr "3" ma napis ZWT-19/Tw74.


Siedlecki kartonik z podwyższoną ceną i dodatkową pieczątką z mojej kolekcji


Początek lat 80-tych przynosi wiele zmian. Wszystkie modele starów zostają lekko "odchudzone", znikają bliźniaki na tylnej osi ciągnika i naczepy. Zmianie ulega też kolorystyka, dużo jest kolorów czarnych i szarych. Mimo to modele nadal są ciekawe kolorystycznie. Również opakowania tracą na swoim wyglądzie. Pojawiają się opakowania zastępcze w postaci szarych kartoników z pieczątką. Duża inflacja powoduje szybki wzrost cen, autka znowu drożeją najpierw do ceny 30zł, potem cena wzrasta aż do 50zł.






Kolorystyka z lat 80-tych z mojej kolekcji


Około 1983/84 zaczęły się pojawiać modele Starów z nową kabiną, która odlewana była jako całość, przez co była jedno kolorowa. Już przed wprowdzeniem nowej kabiny zaczęto stosować w zastępstwie zamiennie białe i żółte "szyby". Z racji kryzysu modele "odchudzono", nie tylko znikły bliźniacze koła ale usunięto również koło zapasowe. W tym okresie autka są pakowane z powrotem w kartoniki nawiązujące do tych z pierwszych lat. Zmieniają się barwy opakowania, znika również numer na przednim listku. To dlatego, że fabryka nie produkuje już pełnej "szesnastki". W połowie lat 80-tych poprawiła się jakość produkcji, wróciły przeźroczyste szyby, poprawiła się kolorystyka.


"Cementowozy z ostatnich lat produkcji" z mojej kolekcji


Kartonik bez numeru z mojej kolekcji


Tak w sporym skrócie można opisać zmiany w produkcji modelu Star z naczpą Cement. W mojej kolekcji prezentuję tylko wybrane wersje kolorystyczne z wielu wyprodukowanych przez prawie 30 lat produkcji.
Kolejnym modelem w serii jest Star z naczepą Benzyna. Zapraszam



Ostatnia aktualizacja: 08.04.2024