Model nr 8 Fiat 125p
nr produkcyjny ZC-28
Kolejny model auta osobowego w "Serii Miniatur" to produkowany w Polsce od 1967 roku na licencji włoskiej Fiat 125p.
Model prezentuje znanego już poczatkiem lat 70-tych Fiata 125p w wersji 1300.
Fiat 125P pierwsze lata produkcji wersja Milicja kadr z filmu "Nie lubię poniedziałku"
Fiat otrzymał w Serii Miniatur numer "8", nr produkcyjny ZC-28. Produkcja rozpoczęła się w Kobyłce na przełomie lat 60/70. Pierwszy kolor, w którym prawdopodobnie autko się ukazało to kolor niebieski. Potwierdzają to fakt, że pierwsze autka miały podwozia w kolorze szaro-srebrnym oraz
to, że patrząc na odlewy modele w kolorze niebieskim są bardzo dokładne, dobrze widać to po szczegółach zderzaków i tablicy rejestracyjnej podwozia. Model otrzymał kartonik według stadardowego wzoru z wizualizacją zielonego fiata.
Fiat 125 ZP Ruch kolor beż z mojej kolekcji
Jest to drugie po moskwiczu autko, gdzie zwrócono wiele uwagi na jakość odzwierciedlenia szczegółów. Na karoserii można dostrzec między innymi nr rejestracyjne z tyłu oraz napis 125.
Bryła modelu nie jest idealna ale przy skali 1:72 i jak na warunki tamtych lat model wiernie odwzorowywyuje poplarnego Fiata 125.
Modele produkowano w Kobyłce w pierwszych latach produkcji do 1972 roku otrzymywały wzór kół na bazie kół z warszaw i nysek tylko o mniejszej średnicy, te koła otrzymał również moskwicz. Początkowo koła odlewano w kolorze czarnym. Przypuszczalnie w końcowym okresie produkcji w Kobyłce
pojawiły się odlewy kół w kolorze szarym. Modele były produkowane w szerkokiej gamie kolorystycznej, jak inne autka osobowe.
Poniżej fiaty z mojej kolekcji wyprodukowane w ZP Ruch. Wśród kolorów brakuje żółtego ale ten kolor mam z Siedlec. W kolekcji brakuje mi na pewno koloru mysio szarego.
Kolorystyka z Kobyłki z mojej kolekcji
Wśród kolorów z Kobyłki ciekawym jest rzadko spotykany kolor seledynowy.
Kolor seledynowy z mojej kolekcji
Ciekawostką jest ruchowski Fiat 125 pakowany w kartoniki POL-MOT. Autko było dodawane jako gadżet dla klienta, który nabywał dużego fiata.
Fiat w opakowaniu POL-MOT z kolekcji Jack/Tinman
W 1972 roku zakład w Kobyłce został zamknięty, a produkcję przeniesiono do Siedlec. Początkowo siedleckie fiaty składano jeszcze z wyprasek wyprodukowanych w Kobyłce. Model fiata produkowany w Siedlcach wizualnie nie wiele różnił się od modelu z Kobyłki.
Na podwoziu nadal widniała sygnatura ZP RUCH. Dla modeli siedleckich charakterystyczne było czarne lub brązowe podwozie, początkowo stosowano koła z Kobyłki. Modeliki były pakowane w te same kartoniki co w Kobyłce z przekreślonym opisem ZP Ruch i pieczątką nowego producenta.
Poniżej przykład takiego autka.
Przejściowa produkcja w Siedlcach, sygnatury na podwoziach z mojej kolekcji
Gdy skończył się zapas kartoników ruchowskich i zanim przygotowano kartoniki z siedleckim opisem, w krótkim okresie czasu autka pakowano w opakowania zastępcze. Była to szara owijka tylko z opisem modelu i sygnaturą siedleckich zakładów nakejana na kartoniki ruchowskie z innych modeli. W przypadku mojego kartonika, jest to Warszawa Sedan.
Mało się zachowało takich opakowań bo z reguły szybko lądowały w koszu. W gronie znajomych, którzy kolekcjonują modele ruchowskie znam dwie osoby, które posiadają ów kartonik.
Stąd tym bardziej cieszy mnie zdobyte opakowanie, tym bardziej w stanie idealnym.
Opakowanie zastępcze z mojej kolekcji
Ruchowskie zakłady w katalogu produktów z 1971 roku miały zaplanowane wypuszczenie dziewięciu dodatkowych modeli, w tym wartburga i syreny. W toku prac powstała już część form do ich produkcji.
Zakłady w Siedlcach wykorzystały część takich form, między innymi wzór kół który był przygotowany pod produkcję Fiata 125P Kombi, który miał być wypuszczony jako numer 22. Wzór tych kół w krótkim czasie zastosowano również do modelu Moskwicz.
Nowy wzór kół zastosowany w Siedlach do modeli Fiata i Moskwicza z mojej kolekcji
Gama kolorów fiatów produkowanych w Siedlcach ograniczała się głównie do wielu odcieni czerwieni, koloru pomarańczowego, pojawiła się też krótka partia modeli w kolorze żółtym.
Siedleckie fiaty z mojej kolekcji
Końcem lat 70-tych kiedy to siedlecka fabryka wypuściła modele Wartburga i Syreny, wykorzystano formę kół przygotowaną w Kobyłce dla modelu Wartburga. Koła te zastosowano również w fiacie, moskwiczu i syrenie. Myślę, że decyzja o zastosowaniu tego wzoru kół była podyktowana unifikacją oraz kryzysem gospodarczym. Poniżej fiat z takim wzorem kół.
Siedlecki wzór kół, sidelecka sygnatura na kartoniku, podwyżka cen z mojej kolekcji
Nadchodzący kryzys wymusił podwyżkę cen. Około 1976/77 wraz z pojawieniem się siedleckich kartoników, model Fiata 125 zdrożał z 6zł do 8.50zł. Autko nie był łatwe w produkcji. Wiele problemów przysparzały koła i jakość odlewów.
Również samo podwozie z racji cienkich zderzaków, przedniej tablicy rejestracyjnej stwarzało wiele problemów, Widać to po modelach. Podczas produkcji w Siedlcach tablica rejestracyjna zniknęła, a odlew zderzaków nie przypominał zarysów zderzaka.
Przypuszczalnie dlatego końcem lat 70-tych zrezygnowano z produkcji Fiata 125 i Moskwicza.
Jakość odlewów zderzaków z mojej kolekcji
Wzory opakowań z mojej kolekcji
Ostatnia aktualizacja: 06.10.2024
Tak kończy się historia produkcji modelu Fiata 125. Jak na owe czasy model przygotowany bardzo precyzyjnie. Autka z początków produkcji pod względem jakości i szczegółowego przygotowania śmiało mogły konkurować z serią Matchbox. Dla wielu zabawka z dzieciństwa, dla innych dzisiaj
ciekawy i poszukiwany modelik z PRL.
Zapraszam do opisu modeli Nysa.